Wywiad: Jurij Aleksandrow

Niech sztuka, muzyka łączy, naprawiajmy to co psują politycy 13 lipca 2018
13 lipca 2018 09:00

Jurij Aleksandrow, założyciel i szef Opery Kameralnej w Sankt-Petersuburgu, reżyser, który ma na koncie ponad 200 premier, zrealizował w Warszawskiej Operze Kameralnej „Uprowadzenia z seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zapraszamy do wywiadu z reżyserem. 

Spektakl miał swoją premierę 20 kwietnia, teraz wrócił na scenę w ramach 28. Festiwalu Mozartowskiego a jesienią zostanie wystawiony przez warszawski zespół w St. Petersburgu. Jurij jest jednym z najwybitniejszych reżyserów operowych na świecie, a efekty jego pracy można podziwiać w nowojorskiej Metropolitan Opera, mediolańskiej La Scali, Teatro Lirico w Caliari i Arena di Verona.

Kiedy Aleksandrow w grudniu, gościnnie występował w WOK ze swoimi petersburskimi kameralistami pokazując „Gwałt na Lukrecji” Benjamina Brittena, po spektaklu, wprost ze sceny powiedział do publiczności znamienne słowa:

 

„Niech sztuka, muzyka łączy, naprawiajmy to co psują politycy.”

 

[img:1]

Jurij Aleksandrow

 

Piotr Iwicki: „Uprowadzenie z seraju” ukazuje wspólne wartości dla kultury europejskiej i Islamu, ale jednocześnie wręcz przerysowując, wchodzi w sferę tego, co nas dzieli.  To przesłanie jest niezwykle aktualne w naszych czasach.

Jurij Aleksandrow: Jest jeden Bóg, ale religie i narodowości różne. Mozart w swoim czasie napisał „Marsz turecki” a w samej operze, którą przygotowujemy, wszystkie te kwestie ujął w sposób humorystyczny. On się nie pokusił na pisanie w oparciu o muzykę oryginalną, narodową, ale to ma głębszy sens.

Główny bohater turecki ma europejskie wykształcenie. Personifikacja despoty, scenicznie ma tu wymiar komiczny, stąd dla mnie problemem tej historii jest jej finał. Niby komiczna opera, pozytywny finał, ale to jest mało wiarygodne. Ot, przyjechali, odjechali. Musiałem ten naciągany scenariusz uzupełnić, znalazłem klucz poprzez wprowadzenie postaci dyplomaty, który prowadzi historię do szczęśliwego finału. Relacje wschodu i zachodu muszą prowadzić rozumni ludzie. Dzisiaj brak takich osób, łagodzących te różnice. U Mozarta wygrywa rozsądek. Nie zdradzam innych rzeczy. Teatr to magia.

 

[img:2]

Uprowadzenia z seraju, Fot: Jarosław Budzyński/WOK

 

Widać, że wywodzi się Pan z rosyjskiej szkoły. W waszych operach happy endów jest niewiele. 

Bo taka jest nasza niewesoła historia. Nasza muzyka jest dramatyczna, nie było z czego się śmiać więc nie ma co szukać oper komediowych w naszej muzyce.

 

Mozart napisał operę modną o Oriencie, to fascynowało wówczas Europejczyków.

I to poszło dalej. W Rosji zafascynował się Musorgski, Rimski-Korsakow, zakochaliśmy się w „Baśniach tysiąca i jednej nocy”. Była kurtyna, przez którą nie widzieliśmy co to jest kultura Wschodu. I ona opadła.

 

[img:3]

Uprowadzenia z seraju, Fot: Jarosław Budzyński/WOK

 

Stosunki z Rosją potrzebują teraz ambasadorów działających na wszelkie sposoby choćby przez kulturę. Czas jest trudny, żyjemy w ciekawych czasach.

A to jest główny cel mojego życia. Zbieranie rozsypanych kamieni i łączenie. Polityka to brudna rzecz. Moją polityką jest muzyka, walczę ale polem walki scena. Jeżeli jest jakakolwiek minimalna możliwość nawiązania relacji poprzez sztukę, to ja zawsze jestem gotów. Po 11 września 2001 roku z moim teatrem jako pierwsi z Rosji występowaliśmy w USA.

Przez miesiąc wystawialiśmy „Borysa Godunowa”, „Eugeniusza Oniegina” i operowe gale. Publiczność reagowała wspaniale. Zawsze były hymny, Amerykanie śpiewali nasz hymn my amerykański. A nasz hymn miał jeszcze stary tekst z sojuzem (śmiech). To był miesiąc szczęścia łączenia  ludzi 25-cioma spektaklami. Dzisiaj martwię się, że znowu nas tak skłócono.

 

[img:4]

Uprowadzenia z seraju, Fot: Jarosław Budzyński/WOK

 

Zawsze pojadę gasić żar niezgody. W Polsce czuję się znakomicie twórczo, bo tu jest wspaniałą publiczność. Intelektualna. Na nasze spektakl z Brittenem w grudniu przyszli ludzie „na sztukę” a nie na politykę. Tacy jak w St. Petersburgu. Teraz pracuje u was z młodymi ludźmi, z ogniem w oku, to wybitni muzycy - śpiewacy, z czasem staną się wielkimi artystami. Mają w sobie głód wiedzy a to jest najważniejsze. Żadne premie, luksusowe hotele nie dadzą nic, jeśli nie ma tego głodu ciekawości. Takich ludzi przyciągałem w St. Petersburgu, ciekawych pracy a nie wysokich honorariów. Zresztą takich nie mogłem kiedyś zagwarantować. Soliści z którymi pracuję teraz w Warszawie mają ten głód. 

 

Pan, według teatralnej metody Stanisławskiego, wchodzi w głąb postaci.

Ja się nimi staję, to mi zawsze mówią,  i ja chcę aby mi artyści też nimi się stawali. To ekspresja, sceniczna prawda. Tylko w ten sposób widzowie otworzą swoje serca.

 

Czyli rozmawiajmy przez sztukę?

Łączmy, szukajmy piękna które nas wzmocni, budujmy a nie niszczmy.
Zapraszam na spektakle.

 

Rozmawiał: Piotr Iwicki

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz