2 lutego 2011
10:20
Laibach w marcu w Gdańsku
W marcu do CSG Gdańsk zawita słoweńska grupa Laibach.
Bilety: 70zł (przedsprzedaż) i 85zł (w dniu koncertu).
Na początku działalności zespół spotykał się z niechęcią ze strony ówczesnych komunistycznych władz państwa. Zakazano pokazu multimedialnego projektu – Rdeci Revirji (odzew na strajk miejscowych górników) oraz zabroniono występowania członkom grupy na koncertach i używania niemieckiej nazwy Laibach. W dodatku współzałożyciel Tomaž Hostnik 21 grudnia 1982 popełnił samobójstwo. Wszystkie te negatywne wydarzenia odzwierciedlały początkową twórczość zespołu. Członkowie Laibacha nie zrazili się i już w 1984 roku wydali swój pierwszy album "Rekapitulacja", będący zbiorem wcześniejszych eksperymentalnych nagrań.
"Occupied Europe Tour" z kolei to ciężkie, depresyjne brzmienie oraz charakterystyczne słoweńskie śpiewy. Czynią one ten krążek bardzo charakterystycznym dla Laibacha w jego początkowym stadium istnienia. W następnym zbiorze "Opus Dei" pojawiły się covery znanych utworów: Queen ("One Vision") oraz Opus ("Life is Life"). Odtąd umieszczanie przeróbek weszło już w kanon Słoweńców. Niedługo potem Laibach wydał "Sympathy Of The Devil" złożony z sześciu przeróbek tak samo zatytułowanego kawałka autorstwa The Rolling Stones. Z samych coverów składał się też "Let It Be", wzorowany na tytułach płyty o tej samej nazwie autorstwa The Beatles. Identyczne są tutaj tylko tytuły, ale podobnie jak w Sympathy Of The Devil zawartość muzyczna odbiega od pierwowzorów. Z kolei "Macbeth" był przedsięwzięciem będącym podkładem muzycznym do Makbeta Szekspira w hamburskim Deutsches Schauspielhaus. Oprócz niego Laibach muzycznie wzbogacił jeszcze 14 przedstawień teatralnych takich jak: Krst pod Triglavom, No Fire Escape in Hell, Molitevi stroj. Album ten zamknął pewien okres w historii Laibacha przed upadkiem żelaznej kurtyny. Drugi okres zaczął się już na początku lat 90. po upadku bloku wschodniego a charakteryzował się tym, że Laibach korzystał z elementów zapożyczonych z innych gatunków. Albumy i utwory nawiązywały do stylistyki techno ("Final Countdown" z NATO) lub nawet rock i metal jak Jesus Christ Superstar.
"Occupied Europe Tour" z kolei to ciężkie, depresyjne brzmienie oraz charakterystyczne słoweńskie śpiewy. Czynią one ten krążek bardzo charakterystycznym dla Laibacha w jego początkowym stadium istnienia. W następnym zbiorze "Opus Dei" pojawiły się covery znanych utworów: Queen ("One Vision") oraz Opus ("Life is Life"). Odtąd umieszczanie przeróbek weszło już w kanon Słoweńców. Niedługo potem Laibach wydał "Sympathy Of The Devil" złożony z sześciu przeróbek tak samo zatytułowanego kawałka autorstwa The Rolling Stones. Z samych coverów składał się też "Let It Be", wzorowany na tytułach płyty o tej samej nazwie autorstwa The Beatles. Identyczne są tutaj tylko tytuły, ale podobnie jak w Sympathy Of The Devil zawartość muzyczna odbiega od pierwowzorów. Z kolei "Macbeth" był przedsięwzięciem będącym podkładem muzycznym do Makbeta Szekspira w hamburskim Deutsches Schauspielhaus. Oprócz niego Laibach muzycznie wzbogacił jeszcze 14 przedstawień teatralnych takich jak: Krst pod Triglavom, No Fire Escape in Hell, Molitevi stroj. Album ten zamknął pewien okres w historii Laibacha przed upadkiem żelaznej kurtyny. Drugi okres zaczął się już na początku lat 90. po upadku bloku wschodniego a charakteryzował się tym, że Laibach korzystał z elementów zapożyczonych z innych gatunków. Albumy i utwory nawiązywały do stylistyki techno ("Final Countdown" z NATO) lub nawet rock i metal jak Jesus Christ Superstar.
Bilety: 70zł (przedsprzedaż) i 85zł (w dniu koncertu).
14 marca 2011, godz. 20.00
Centrum Stocznia Gdańska
ul. Wałowa 27A
Centrum Stocznia Gdańska
ul. Wałowa 27A
więcej: www.laibach.nsk.si
reklama